ANALIZA SĂPTĂMÂNII: DISTILERIILE ȘI INDEPENDENȚA SCOȚIEI

ANALIZA SĂPTĂMÂNII: DISTILERIILE ȘI INDEPENDENȚA SCOȚIEI

În secolul al XIX-lea scotch-ul avea vânzări slabe în Londra și în Anglia în general, fiind depășit de brandy sau gin. Așa că Tommy Dewar unul dintre primii oameni de marketing din lumea whisky-ului și-a propus să creeze imaginea brand-ului eopnim folosindu-se de conceptul de Highlander. Bravul soldat scoțian, înalt și cu kilt a fost prima sa unealtă și este și astăzi un trademark. Ideea sa a fost să cumperi nu doar scotch ci și o părticică din Scoția și povestea ei.

Astăzi lichidul distilat de munteni tocmai ce a trecut printr-un business boom și înregistrează vânzări de peste 4.3 miliarde £ în anul ce a  trecut; excelent pentru o țară cu o populație de doar 5.3 milioane de locuitori. De fapt, scotch whisky-ul este al doilea produs exportat de scoțieni după petrol în ceea ce privește valoarea sa și asta nu e puțin lucru.
Acum nu mai par deloc lipsite de substanță declarațiile lui David Frost, CEO al Scotch Whisky Association care avertiza despre ”riscurile potențiale” ale industriei whisky-ului în cazul în care Scoția părăsește umbrela Marii Britanii și a Comunității Europene. Pe lângă desprinderea de lira sterlină, care asigură poate cea mai bună protecție în vremurile în care moneda euro e mai nesigură ca niciodată, Scoția ar fi trebuit să adere la Comunitatea Europeană, iar procesul știm cu toții că nu este deloc de scurtă durată. La toate acestea trebuie să adăugăm accesul la zona duty-free, statutul protejat al denumirii produsului de tip scotch, accesul la piața de butoaie americană sau cea spaniolă, etc.
În plus distileriile sunt de fapt parte a unor conglomerate multinaționale, care au nevoie de o legislație liberă a comerțului și mai ales, tânjesc după legi predictibile. Dewar’s e parte din Bacardi, Glenmorangie din LVMH, Johnnie Walker din Diageo, Chivas din Pernod-Ricard, Bowmore din Suntory și iată o imagine amplă a globalizării. Cu toate acestea David Frost, nu este un om din industrie, ci un fost diplomat al Majestății Sale, iar o Scoție independentă ar fi avut pentru început poate dor 90 de ambasade în loc de 200 pe care le are Marea Britanie.

Scotland-independence

De partea cealaltă, susținătorii independenței pornesc de la vehemența împotriva partidei Tory care a tăiat masiv bugetele de sănătate și infrastructură. Identitatea scoțiană este oricum foarte puternică, de altfel i-a și ajutat de-a lungul vremii pe producătorii de scotch. Ținutul ostil de altădată al lui Macbeth dar și al romanticului Robert Burns a devenit astăzi în conștiința globalizării, țara lui Braveheart și teritoriul lui Shrek.
Este Marea Britanie despotică (la 700 de km distanță de Londra) față de supușii ei Scoțieni? În mod evident, nu. Până și ambiguitatea etichetelor sticlelor de scotch confirmă acest lucru. Adesea lângă simbolurile scoțiene tronează Royal Warrant Seal care dovedește că producătorul scoțian este furnizorul oficial al Palatului Buckhingham, reședința reginei Angliei.

About Tudor Balteanu

De formație istoric dar și public speaker, mi-am distilat pasiunea pentru whisky împreună cu dorința de a sorbi din cunoștințele industriei, tocmai pentru a deveni primul whisky writer din sud-estul Europei în slujba distilatului cu rădăcini celtice: uisge beatha.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>