CAM CÂT DE SCUMP POATE FI UN WHISKY?

CAM CÂT DE SCUMP POATE FI UN WHISKY?

Adesea m-am întrebat dacă există o limită pentru cât de mulți bani se pot plăti pentru o sticlă de whisky? În tot acest timp The Dalmore Paterson Collection deține încă recordul de preț din categoria whisky-urilor. Colecția amintită valorează 987.500£, fiind la ora actuală cea mai scumpă și totuși disponibilă pentru cei interesați. Ea se găsește la Harrod’s, dar cu toate acestea încă nu prea s-a înghesuit nimeni, fie și din îndepărtata Asie, să o cumpere și să o ducă acasă.

Vânzarea distilatelor ultra-premium sau de lux este în creștere mulțumită milionarilor de week-end sau a consumatorilor de lux chinezi și asiatici. Aceștia nu doar au distrus piața pasionaților de whisky ci au și creat premisele necesare exploziei prețurilor fie și pentru un produs fără declararea vârstei, dar îmbuteliat într-o stică sclipitoare care poartă adesea inserții cu metale prețioase.
Chivas Brothers definește consumatorul de whisky ultra premium ca fiind un individ cu multe relații, călător prin lume, familiar cu tehnologia de comunicare de ultimă oră, cu un salariu foarte mare și gata oricând să-și impresioneze colegii sau clienții cu o achiziție scumpă. Cam acestea sunt granițele în mijlocul cărora se dezvoltă produsele de mare prestigiu din gama distilatelor din orz malțificat.

MACALLAN LALIQUE

În anul 2009, primul single malt care s-a vândut cu peste 100.000£ a fost The Dalmore Trinitas 64 Years Old. De atunci a început dalmore-izarea, iar The Macallan 64 Years Old in Lalique Cire Perdue aproape că a triplat recordul cu suma de 291.125£. Anul acesta s-a atins o nouă cotă odată cu vânzarea la licitație a sortimentului The Macallan M Imperial pentru suma de 631.850$, adevărat că pentru o îmbuteliere ce conține 6 litri din licoarea prețioasă.
Pentru că Europa se tot străduiește să-și revină din criză, aflați că raportul global IWSR privitor la volumele de ultra-premium whisky vândut în 2012 indică o cifră de 10.700 de cutii de nouă litri, adică în creștere cu 27.6% față de anul 2011 când lumea întreagă se zbătea în incertitudinea economică. Distilatele maturate vreme îndelungată, adesea asociate cu prestigiul și statutul de bogăție au devenit din ce în ce mai căutate într-o lume care nu-și găsește momentan echilibrul economic.
Din Țara Soarelui Răsare a început să se extindă vestea existenței whisky-ului de calitate nu doar prin premiile câștigate anual de produsele lor, ci și prin capacitatea celor de la Suntory de a deschide piața americană. Yamazaki 50 Year Old lansat în 2011 a vândut în Statele Unite 150 de îmbutelieri pentru prețul de 13.000$ per bucată, iar luna trecută Suntory a achiziționat Beam Inc. pentru 16 miliarde$.

YAMAZAKY 50 YO

Se pare că în momentul actual cererea pentru whisky-uri colectabile a devenit mai mare decât stocurile aflate la învechit. Un fenomen interesant este că odată tranzacționate prin casele de licitație, noii proprietari, adesea asiatici, nu păstrează whisky-ul ca pe o investiție pentru a-l revinde, ci pur și simplu îl consumă. Acest tip de comportament nu era până acum întâlnit în rândul colecționarilor de sorginte europeană sau americană.

Ambalajul este cel care de ceva vreme a ridicat prețul îmbutelierilor rare. Vremea acestui balon de săpun este pe cale să apună în Europa. Dacă în Asia se cumpără la orice preț un whisky flamboaiant, doar pentru că decantorul este din cristal produs de Lalique, cutia este din lemn de stejar din grădina Reginei Marii Britanii sau inserțiile de metal de pe sticlă sunt făcute din oțel de Toledo, cunoscătorii europeni au început să valorizeze deja mai mult conținutul prin prizma rarității lui. Iată cum binecunoscuta îmbuteliere ce rivalizează cu o operă de artă Highland Park 50 Year Old care se putea achiziționa doar de la Harrod’s pentru minim 10.000£, astăzi se poate revinde doar cu 5.800£.

HIGHLAND PARK 50 YO

Sperăm că revenirea la autenticitate și individualitate să fie semnul sub care piața de ultra-premium whisky se va regla în anul 2014, chiar dacă speranțele sunt slabe, dacă ne gândim că Diageo încearcă repoziționarea distilatelor lipsite oarecum de valoare de la Mortlach ca fiind noul trend în domeniu, iar produse fără o precizare a vârstei ating prețuri alarmante.

FOTO: themacallan.com, suntory.com, highlandpark.com

About Tudor Balteanu

De formație istoric dar și public speaker, mi-am distilat pasiunea pentru whisky împreună cu dorința de a sorbi din cunoștințele industriei, tocmai pentru a deveni primul whisky writer din sud-estul Europei în slujba distilatului cu rădăcini celtice: uisge beatha.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>