TALISKER ATLANTIC CHALLENGE 2015

TALISKER ATLANTIC CHALLENGE 2015

În anul 1966 Sir Chay Blyth împreună cu John Ridgway au traversat  Atlanticul de Nord pornind de la Cape Cod de pe coastele Americii de Nord până pe malul Irlandei. Călătoria cu vădite accente epice a avut loc într-o barcă deschisă de 20 de picioare, botezată ”English Rose III” și a durat 92 de zile petrecute vâslind. În toată această perioadă cei doi temerari au avut de înfruntat furtuni, valuri uriașe și o dietă aflată la graniță cu înfometarea. Actul  lor a fost o provocare, un test al forței și al rezistenței, dar și o opurtunitate de care trebuia să se profite. Acest voiaj reprezintă fundația a ceea ce este astăzi Talisker Atlantic Challenge.

Moștenirea maritimă a insulei scoțiene Skye, unde se distilează unul dintre cele mai puternice whisky-uri ca și caracter, au legat brand-ul Talisker de această competiție. Distileria construită în anul 1830 chiar pe malul oceanului Atlantic la Loch Harport, Carbost într-un peisaj aspru și colțuros produce un whisky cu un pregnant caracter maritim. Mirosul și gustul distilatelor lor te duc cu gândul imediat la vremea neâmblânzită și furtunoasă de pe insulă. Oceanul este motivul parteneriatului dintre cursa cu vâsle și producătorul scoțian de whisky.

Singura distilerie de pe “Insula Ceţii”, aşa cum era denumită în limba galilor insula Skye, Talisker a fost fondată legal de către Hugh şi Kenneth MacAskill, doi fermieri de pe insula vecină Eigg. Chiar dacă solul nu permitea cultivarea orzului, în anul 1823 pe insula Skye erau şapte distilerii legale şi foarte multe altele care funcţionau clandestin. Cu o investiţie de 3.000 de lire sterline, în anul 1830 cei doi fermieri au pus bazele distileriei Talisker, însă afacerea nu prea a mers. Una dintre cauze a fost împotrivirea preotului local care nu agrea deloc acest tip de afacere. Prin urmare, în anul 1854, distileria Talisker a fost scoasă la vânzare pentru doar 1.000 de lire sterline. Din acel moment, distileria a funcţionat intermitent până în anul 1880 când a intrat în posesia lui Roderick Kemp care a reuşit să facă din Talisker o afacere profitabilă. Distileria Talisker a fost achiziţionată în anul 1925 de către Distillers Company, acum parte din consorţiul Diageo.

Talisker Atlantic Challenge se desfășoară pe o distanță de 2600 de mile nautice cu plecare din San Sebastian în La Gomera din insulele Canare (28°N și 18°W) către punctual de sosire Nelson’s Dockyard English Harbour, Antigua (17°N și 61°W).

Duritatea competiției atrage individualități unice adesea cu biografii diferite, de la atleți medaliați olimpic până la temerari aflați în spatele birourilor vre-unei corporații.

Văslitul de-a latul ocenului Atlantic s-a dovedit a fi o încercare adesea peste puterile participanților. De la răsăritul soarelui la apus și în timpul nopților se poartă o constantă luptă vreme de cca 90 de zile. Principalii dușmani ai celor înscriși în cursă sunt pe lângă oboseala fizică, lipsa de somn și rănile pricinuite de vâslitul fără oprire. Odată ce au părăsit portul spaniol și atmosfera plăcută de festival, echipajele se înfruntă cu oceanul și au de dus la capăt dificila sarcină de a ajunge la destinație. Acum sunt în lumea apelor. Existența se reduce doar la bătălia cinică împotriva oceanului, lăsând în urmă amintirile uscatului. Atenția este mutată doar asupra partenerului, a sistemelor de navigație și a tot ceea ce trebuie să știe despre buna funcționare a bărcii cu vâsle.

Regulamentul este și el de asemenea strict. Conține doar șapte puncte foarte concise. Ambarcațiunea nu poate fi folosită decât de numărul corect de persoane înscrise în cursă, adică una, două sau patru. Înainte de începerea cursei, fiecare echipă trebuie să fi vâslit minim 24 de ore, dintre care 12 ore pe timp de noapte. Vâslele nu pot avea lame care să depășească o suprafață de contact de 1530 cm². În timpul cursei vor fi arborate sau transportate doar steaguri autorizate de organizator. Fiecare concurent trebuie să facă dovada deținerii certificatului RYA Yachtmaster Ocean Theory, First Aid at Sea și RYA Basic Sea Survival. Pe parcursul cursei nu este permisă asistență din afara competiției. În afara folosirii instalației de producere a apei, colectarea apei de ploaie și a pescuitului, nici un echipaj nu poate să se reaprovizioneze cu mâncare, lichide sau alte echipamente pe perioada cursei.

Talisker Atlantic Challenge este o experiență care în mod cert îți schimbă viața. Mult mai mulți oameni au reușit să escaladeze cu succes vârful Everest decât au reușit să ducă la bun sfârșit această încercare.

Bărcile au 7.5 metrii lungime și 1.8 metrii lățime. Protecția împotriva furtunilor e dată doar de o cabină de dimensiuni reduse și de priceperea fiecărui echipaj de a trece peste momentele dificile. Toate ambarcațiunile sunt echipate la linia de start și nu pot primi ajutor, apă, provizii sau sprijin din afară decât cu prețul descalificării și părăsirii cursei.  Bărcile sunt construite din lemn, fibră de sticlă, fibră de carbon sau kevlar. În cazul în care vremea rea și valurile răstoarnă barca, aceasta este construită de așa natură încât se auto-redresează revenind la linia de plutire. Toate ambarcațiunile sunt dotate cu panouri solare care alimentează sistemul GPS și alte echipamente electrice vitale supraviețuirii. Echipajul este dotat cu rații de mâncare pentru 90 de zile, truse de prim ajutor și câteva obiecte de inventar personal care să le amintească de cei dragi. De asemenea în dotarea standard există telefoane conectate la satelit și laptop-uri special create și denumite sugestiv ”tough books”.

Evenimentul se desfășoară o dată la doi ani, prima ediție având loc în anul 2013, iar următoarea etapă este deja stabilită să debuteze în 15 decembrie 2015.

About Tudor Balteanu

De formație istoric dar și public speaker, mi-am distilat pasiunea pentru whisky împreună cu dorința de a sorbi din cunoștințele industriei, tocmai pentru a deveni primul whisky writer din sud-estul Europei în slujba distilatului cu rădăcini celtice: uisge beatha.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>