WHISKY-UL EUROPEAN CU CĂRȚILE PE MASĂ DIN 2017

WHISKY-UL EUROPEAN CU CĂRȚILE PE MASĂ DIN 2017

Din 2017, jucăm cu toți cu cărțile pe față atunci când vine vorba de whisky-ul european. Asta însemnă că industria scoțiană are noi obligații de transparență în ceea ce privește procesul de producție și îmbuteliere. Odată cu ei sub incidența aceleiași legi intră și producătorii francezi, suedezi, germani și polonezi, care vin tare din urmă.

 Pe lângă obligativitatea de a arăta vârsta exactă, pe etichetă trebuie să apară toate ingredientele folosite la procesul de fabricare cât și ponderea lor. Deja eticheta unei sticle de whisky va deveni un loc cam aglomerat.
Partea mai dureroasă pentru ei producătorii și mai dezamăgitoare pentru noi pasionații este și obligativitatea de a menționa tot pe etichetă prezența aditivilor și a coloranților. Fiecare din aditivii folosiți în procesul de producție trebuie să aibă o descriere clară.

Pentru whisky, cel mai cunoscut este E150a sau caramelul alimentar. Până acum doar legislația germană obliga etichetarea prezenței acestor aditivi. De aceea de fiecare dată când cumpărai o sticlă din whisky-ul preferat de pe un aeroport german vedeai inscripția mit Farbstoff care îți inducea imediat dezamăgirea în suflet, pentru că ai crezut mereu că de la procesul de maturare, single-malt-ul tău de 300 € are acea culoare de chihlimbar întunecat.

Mai complicat este pentru blended whisky, care trebuie conform noii legi să precizeze vârsta fiecărui whisky din componență și procentul de malt whisky și grain whisky folosit. Acum sunt curios să  văd dacă primesc o broșură în loc de etichetă. Nu de alta, dar toți mari producători s-au bătut cu pumnul în piept că blend-ul lor este un  amestec de minim 30-40 de malt-uri și doar 30% sau 40% grain whisky. Acum trebuie să apară descrierea tuturor whisky-urilor din componență.
O astfel de reglementare a stârnit nemulțumirea producătorilor de blended care se văd nevoiți să își dezvăluie rețeta. Sincer cred că se va ridica doar un văl de marketing de pe brand-uri care au povești frumoase și vechi de sute de ani.
Și cum nici o lege nouă nu se poate impune decât cu sabia, toate distileriile vor primi ofițeri de verificare a standardelor. Ei voi avea baza operațională la fiecare din producătorii de whisky. Un alt ofițer specializat va avea funcția de ”caramel supervisor” asta ca să înțelegem că problema caramelului este de fapt generalizată și adevărata culoare a whisky-ului nu o prea știe decât o mână de oameni.
Toate acestea se datorează unui american, pe numele lui: John Glaser, care a venit în Scoția să îi învețe pe highland-eri cum se face scotch-ul. Da, John Glaser, fondatorul companiei Compass Box, care produce un blend genial, este cel care a inițiat campania pentru o mai mare transparență în industria scotch-ului și a whisky-ului european. El are rol de consultant pe lângă comisia de la Strasbourg, așa că suntem pe mâini bune.
john-and-barrels
John Glaser for president!!!

About Tudor Balteanu

De formație istoric dar și public speaker, mi-am distilat pasiunea pentru whisky împreună cu dorința de a sorbi din cunoștințele industriei, tocmai pentru a deveni primul whisky writer din sud-estul Europei în slujba distilatului cu rădăcini celtice: uisge beatha.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>